Oskar har ordet

Oskar är en kille som skriver väldigt bra krönikor, här är en av hans senaste:

Det finns många bra uppfinningar. Gitarrer, datorer, elektricitet, mössor och tuggummin är några exempel. Det finns även en hel drös dåliga uppfinningar, exempelvis canilla coke, den svenska sjukvården, anabola steroider eller snurrkepsar. Sedan har vi de bedrövligt katastrofusala uppfinningarna som är så värdelösa att man ofrivilligt ryser till och börjar ivrigt i ren och skär panik om man tänker för mycket på dem. Böcker om tortyrmetoder från det antika Grekland är ett exempel, men det allra största klavertrampen i människans historia är något långt mer alldagligt än så. Jag syftar nämligen på droger, i alla dess former och slag. Alkohol, cigaretter, snus, cannabis, kokain, heroin, speed, LSD, listan kan göras snudd på evig... Låt mig gissa att du som läser detta befinner dig i åldern då det är lätt att bli osäker på sig själv. Det är fullkomligt normalt, även jag har letat efter min egentliga identitet (jag brukade gå runt med keps, pilotbrillor, hörlurar och uppknäppt skjorta samtidigt som jag gjorde mitt bästa för att se lite småsur och oberöd ut).
Jag tror helt enkelt att man är osäker på sig själv i tonåren, och det känns som en väldigt relaterbar teori om man tittar på valfri högstadieskola i vårt avlånga land. När bästa kompisen helt plötsligt börjar supa varje kväll, förväntas inte jag också att göra det då? Lämnar kompisen miig om jag inte gör det? Ska jag säg att jag inte vill eller ska jag till och med våga säga att jag inte vill att kompisen ska dricka sig full? Det finns egentligen inter spiksäkert ja och nej. Eller tja, om man väljer att se till statistiken för vad flest våldtäkter, knivhugg, slagsmål och drukningar beror på så kan man ju välja att låta bli alkohol, men ingen kan egentligen hindra dig. Det är lätt att fixa alkohol, snus eller cigaretter i Sverige, och det verkar många se som en anledning till att gå ut och skaffa det. Å andra sidan kan du få tag på hasch i Amserdam också, men inte skulle du pröva det? Föräldrar misstänker välldigt sällan sitt eget barn, och många kommer göra allt för att föneka för sig själva att deras barn dricker. Så fungerar det, och därför är det väldigt lätt att gå på fest. dricka sig full, och komma hem nästa dag och säga att man tittat på film hos bästa kompisen. De kommer antagligen inte ens argumentera. Det kan verka som att jag uppmanar er till att dricka, men det är precis tvärtom. Jag tror att det är viktigt att veta precis hur allvarligt det är med alkohol, och hur lätt det är att trilla ner i fällan. Du som redan druckit ett flertal gånger har säkert redan lagt märke hur du har blivit mottaglig för en större mängd. Hjärnan vänjer sig, men det gör inte levern. Du har tagit det första steget till att bli en av de tunnhåriga stackars frusna alkohlisterna som man ibland kan se på stan. Se till att du håller dig vid det allra första steget om du ska dricka, och du som inte druckit alls behöver inte känna dig ensam. Det är coolt att säga nej, och det är coolt att vara nykterist. Det bästa av två världar liksom. Ta hand om dig själv och dina kompisar i sommar nu!
Oskar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0